Placówka rozpoczęła działalność 01.10.1993 roku jako Ośrodek Rehabilitacyjno – Wychowawczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną, w tym upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. W 1995 roku placówka została zarejestrowana w Centrum Zdrowia Publicznego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie jako niepubliczny zakład opieki zdrowotnej. Wraz z reformą systemu oświaty (1999 – 2000 r.) OR-W uległ przekształceniu i przyjął nazwę Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego.  OREW jest niepubliczną, specjalistyczną placówką prowadzoną przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Ostródzie. Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 3 – 25 lat, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania podczas realizacji odpowiednio wczesnego wspomagania rozwoju, obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Wszelkie działania planowane, modyfikowane i realizowane w Ośrodku są podejmowane we współpracy z rodzicami, którzy współtworzą koncepcję pracy placówki.

Wizja OREW

Rozwój i działalność Ośrodka oparta jest na uznaniu i akceptacji społecznej faktu, iż wychowankowie OREW (absolwenci) to osoby, jak każdy człowiek, posiadające prawo do ustawicznego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, życia w otwartym środowisku przy niezbędnym, adekwatnym do potrzeb wsparciu.

         Wizją placówki jest:

  1. kształtować i zmieniać środowisko społeczne tak, by bezwarunkowo uznało prawo osób niepełnosprawnych do życia w nim i pełnego uczestnictwa społecznego z niezbędnym, adekwatnym wsparciem,
  2. przygotować wychowanków do niezależnego życia na miarę ich możliwości, z prawem do podejmowania własnych decyzji, samostanowienia w codziennych sprawach i nieodwracalne prawo do życia wśród ludzi, którzy ich akceptują oraz pełnienia w nim ról społecznych,
  3. realizować opracowane uniwersalne, nowoczesne i otwarte na zmieniające się potrzeby wychowanków i ich rodzin standardy placówki w celu zapewnienia, szczególnie, dzieciom i młodzieży z najgłębszą niepełnosprawnością intelektualną, możliwościami integralnego rozwoju wszystkich sfer funkcjonowania zgodnie z ich potrzebami psychorozwojowymi w warunkach poszanowania godności,
  4. kształtować postawy etyczne wszystkich pracowników OREW tak, by priorytetem dla nich była realizacja celów statutowych PSOUU i OREW,
  5. wspierać pracowników w rozwoju zawodowym niezbędnym do realizacji działań edukacyjnych, wychowawczych, rehabilitacyjnych, opiekuńczych i profilaktycznych na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym.

Misja OREW

Idea powstania i tworzenia Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego zrodziła się i wyrosła na podłożu silnej determinacji grupy rodziców dzieci głęboko, wielorako niepełnosprawnych pozostawionych przez system na marginesie życia. Rodząca się demokracja dała rodzicom jedyne narzędzie – prawo wzięcia spraw w swoje ręce.

         Misją OREW i jego pracowników jest:       

  1. przygotowanie wychowanków do godnego, aktywnego i na miarę możliwości, niezależnego życia w społeczeństwie przy wsparciu adekwatnym do potrzeb, 
  2. wspieranie rodzin, aby były one w stanie sprostać trudnym sytuacjom, jakie niesie ze sobą fakt narodzin i wychowywania dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.

Cele i zadania placówki w stosunku do wychowanków

Głównym celem OREW jest uzyskanie przez wychowanków poprawy sprawności psychofizycznej, w tym autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.

Celami szczegółowymi w stosunku do wychowanków są:

  • poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu,
  • poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu,
  • poprawa sprawności procesów poznawczych,
  • rozwój osobowości,
  • rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie,
  • rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacji, umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,
  • rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących,
  • rozwój umiejętności współżycia w grupie,
  • rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji.

Cele i zadania placówki w stosunku do rodziny

Celami szczegółowymi w stosunku do rodziny są:

  • wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka,
  • wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie,
  • rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem,
  • wykształcenie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych w środowisku lokalnym,
  • wsparcie działań na rzecz poczucia solidarności z innymi rodzicami i poczucia tożsamości z PSOUU,
  • stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ruchu samopomocowego rodziców oraz ich aktywności obywatelskiej,
  • wsparcie rodziny w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie oddziaływania rehabilitacyjnego i edukacyjnego oraz opiekuńczego.

Cele OREW w stosunku do rodziny są realizowane w następujących formach:

  • warsztaty, wykłady i seminaria,
  • poradnictwo specjalistyczne,
  • zajęcia rekreacyjne, terapeutyczno – rehabilitacyjne, w tym wyjazdowe,
  • opieka popołudniowa w świetlicy,
  • interwencyjna i czasowa opieka całodobowa,
  • spotkania, wystawy, prezentacje popularyzujące potencjalne możliwości i prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną do godnego życia.

Zadania OREW obejmują:

  1. wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w warunkach ośrodka dziennego w zakresie rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego obejmujące  porady lekarskie, świadczenia z psychologii klinicznej, logopedii, psychoterapii, rehabilitacji leczniczej, zabiegi fizjoterapeutyczne, dostosowane do stanu klinicznego pacjenta, indywidualne zajęcia z pacjentem, w zależności od jego stanu zdrowia,
  2. realizację wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
  3. opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmującą w szczególności pomoc przy: przemieszczaniu się, czynnościach fizjologicznych, utrzymaniu higieny, spożywaniu pokarmów, ubieraniu i rozbieraniu się i ochronę przed niebezpieczeństwem,
  4. rehabilitację społeczną i zawodową,
  5. określanie potrzeb i planów życiowych wychowanków OREW i przyczynianie się do tworzenia dla nich odpowiednich ofert aktywności, pomocy i wsparcia również w życiu dorosłym, w otwartym środowisku,
  6. rehabilitację leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń specjalistycznych obejmującą:
  • udzielanie świadczeń w zakresie wielospecjalistycznej, kompleksowej rehabilitacji,
  • rozwijanie sfer i umiejętności w zakresie utrudnionym do osiągnięcia w systemie świadczeń ambulatoryjnych,
  • stosowanie zasady indywidualizacji,
  • wnioskowanie w sprawach zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,
  • orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
  • inne zadania zlecone przez dyrektora.

Metody i formy pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychoruchowych wychowanków OREW:

  1. Stymulacja polisensoryczna wg Abel – „Poranny Krąg”,
  2. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  3. Program aktywności M.Ch. Knill - „Dotyk i komunikacja”,
  4. Terapia Snoezelen – Sala Doświadczania Świata,
  5. Metoda Klanzy – zabawy chustą animacyjną,
  6. Integracja Sensoryczna,
  7. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC),
  8. Metoda werbo – tonalna,
  9. Terapia logopedyczna,
  10. Terapia psychologiczna,
  11. Rewalidacja indywidualna i grupowa,
  12. Stymulacja audio – psycho – lingwistyczna wg A. A. Tomatisa,
  13. Metoda M. Montessori,
  14. Muzykoterapia,
  15. Arteterapia,
  16. Biblioterapia,
  17. Dogoterapia,
  18. Metoda Dobrego Startu,
  19. Terapia widzenia,
  20. Terapia behawioralna,
  21. Hydroterapia,
  22. Rehabilitacja ruchowa (NDT – Bobath, metoda Vojty, itp.)
  23. Masaż Shantala.