Placówka rozpoczęła działalność 01.10.1993 roku jako Ośrodek Rehabilitacyjno – Wychowawczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną, w tym upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym. W 1995 roku placówka została zarejestrowana w Centrum Zdrowia Publicznego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie jako niepubliczny zakład opieki zdrowotnej. Wraz z reformą systemu oświaty (1999 – 2000 r.) OR-W uległ przekształceniu i przyjął nazwę Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego. OREW jest niepubliczną, specjalistyczną placówką prowadzoną przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Ostródzie. Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 3 – 25 lat, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania podczas realizacji odpowiednio wczesnego wspomagania rozwoju, obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Wszelkie działania planowane, modyfikowane i realizowane w Ośrodku są podejmowane we współpracy z rodzicami, którzy współtworzą koncepcję pracy placówki.
Wizja OREW
Rozwój i działalność Ośrodka oparta jest na uznaniu i akceptacji społecznej faktu, iż wychowankowie OREW (absolwenci) to osoby, jak każdy człowiek, posiadające prawo do ustawicznego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, życia w otwartym środowisku przy niezbędnym, adekwatnym do potrzeb wsparciu.
Wizją placówki jest:
- kształtować i zmieniać środowisko społeczne tak, by bezwarunkowo uznało prawo osób niepełnosprawnych do życia w nim i pełnego uczestnictwa społecznego z niezbędnym, adekwatnym wsparciem,
- przygotować wychowanków do niezależnego życia na miarę ich możliwości, z prawem do podejmowania własnych decyzji, samostanowienia w codziennych sprawach i nieodwracalne prawo do życia wśród ludzi, którzy ich akceptują oraz pełnienia w nim ról społecznych,
- realizować opracowane uniwersalne, nowoczesne i otwarte na zmieniające się potrzeby wychowanków i ich rodzin standardy placówki w celu zapewnienia, szczególnie, dzieciom i młodzieży z najgłębszą niepełnosprawnością intelektualną, możliwościami integralnego rozwoju wszystkich sfer funkcjonowania zgodnie z ich potrzebami psychorozwojowymi w warunkach poszanowania godności,
- kształtować postawy etyczne wszystkich pracowników OREW tak, by priorytetem dla nich była realizacja celów statutowych PSOUU i OREW,
- wspierać pracowników w rozwoju zawodowym niezbędnym do realizacji działań edukacyjnych, wychowawczych, rehabilitacyjnych, opiekuńczych i profilaktycznych na możliwie najwyższym poziomie merytorycznym.
Misja OREW
Idea powstania i tworzenia Ośrodka Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczego zrodziła się i wyrosła na podłożu silnej determinacji grupy rodziców dzieci głęboko, wielorako niepełnosprawnych pozostawionych przez system na marginesie życia. Rodząca się demokracja dała rodzicom jedyne narzędzie – prawo wzięcia spraw w swoje ręce.
Misją OREW i jego pracowników jest:
- przygotowanie wychowanków do godnego, aktywnego i na miarę możliwości, niezależnego życia w społeczeństwie przy wsparciu adekwatnym do potrzeb,
- wspieranie rodzin, aby były one w stanie sprostać trudnym sytuacjom, jakie niesie ze sobą fakt narodzin i wychowywania dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
Cele i zadania placówki w stosunku do wychowanków
Głównym celem OREW jest uzyskanie przez wychowanków poprawy sprawności psychofizycznej, w tym autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.
Celami szczegółowymi w stosunku do wychowanków są:
- poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu,
- poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu,
- poprawa sprawności procesów poznawczych,
- rozwój osobowości,
- rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie,
- rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacji, umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,
- rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących,
- rozwój umiejętności współżycia w grupie,
- rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji.
Cele i zadania placówki w stosunku do rodziny
Celami szczegółowymi w stosunku do rodziny są:
- wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka,
- wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie,
- rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem,
- wykształcenie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych w środowisku lokalnym,
- wsparcie działań na rzecz poczucia solidarności z innymi rodzicami i poczucia tożsamości z PSOUU,
- stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ruchu samopomocowego rodziców oraz ich aktywności obywatelskiej,
- wsparcie rodziny w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie oddziaływania rehabilitacyjnego i edukacyjnego oraz opiekuńczego.
Cele OREW w stosunku do rodziny są realizowane w następujących formach:
- warsztaty, wykłady i seminaria,
- poradnictwo specjalistyczne,
- zajęcia rekreacyjne, terapeutyczno – rehabilitacyjne, w tym wyjazdowe,
- opieka popołudniowa w świetlicy,
- interwencyjna i czasowa opieka całodobowa,
- spotkania, wystawy, prezentacje popularyzujące potencjalne możliwości i prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną do godnego życia.
Zadania OREW obejmują:
- wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w warunkach ośrodka dziennego w zakresie rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego obejmujące porady lekarskie, świadczenia z psychologii klinicznej, logopedii, psychoterapii, rehabilitacji leczniczej, zabiegi fizjoterapeutyczne, dostosowane do stanu klinicznego pacjenta, indywidualne zajęcia z pacjentem, w zależności od jego stanu zdrowia,
- realizację wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
- opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmującą w szczególności pomoc przy: przemieszczaniu się, czynnościach fizjologicznych, utrzymaniu higieny, spożywaniu pokarmów, ubieraniu i rozbieraniu się i ochronę przed niebezpieczeństwem,
- rehabilitację społeczną i zawodową,
- określanie potrzeb i planów życiowych wychowanków OREW i przyczynianie się do tworzenia dla nich odpowiednich ofert aktywności, pomocy i wsparcia również w życiu dorosłym, w otwartym środowisku,
- rehabilitację leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń specjalistycznych obejmującą:
- udzielanie świadczeń w zakresie wielospecjalistycznej, kompleksowej rehabilitacji,
- rozwijanie sfer i umiejętności w zakresie utrudnionym do osiągnięcia w systemie świadczeń ambulatoryjnych,
- stosowanie zasady indywidualizacji,
- wnioskowanie w sprawach zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,
- orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
- inne zadania zlecone przez dyrektora.
Metody i formy pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychoruchowych wychowanków OREW:
- Stymulacja polisensoryczna wg Abel – „Poranny Krąg”,
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Program aktywności M.Ch. Knill - „Dotyk i komunikacja”,
- Terapia Snoezelen – Sala Doświadczania Świata,
- Metoda Klanzy – zabawy chustą animacyjną,
- Integracja Sensoryczna,
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC),
- Metoda werbo – tonalna,
- Terapia logopedyczna,
- Terapia psychologiczna,
- Rewalidacja indywidualna i grupowa,
- Stymulacja audio – psycho – lingwistyczna wg A. A. Tomatisa,
- Metoda M. Montessori,
- Muzykoterapia,
- Arteterapia,
- Biblioterapia,
- Dogoterapia,
- Metoda Dobrego Startu,
- Terapia widzenia,
- Terapia behawioralna,
- Hydroterapia,
- Rehabilitacja ruchowa (NDT – Bobath, metoda Vojty, itp.)
- Masaż Shantala.