SZCZEGÓŁOWEGO PROGRAMU REHABILITACJI W OŚRODKU REHABILITACYJNO – EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZYM W OSTRÓDZIE
- Szczegółowy opis metod rehabilitacji stosowanych w ośrodku oraz zakresu, rodzaju, i częstotliwości planowanych do realizacji świadczeń rehabilitacyjnych
Charakterystyka placówki.
Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy (OREW) jest niepubliczną, specjalistyczną placówką Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Ostródzie. Stowarzyszenie jako podmiot wykonujący działalność leczniczą wpisane jest w księdze rejestrowej Wojewody Warmińsko – Mazurskiego jako pod nr 000000015237
Ośrodek jako jednostka organizacyjną podmiotu leczniczego przeznaczony jest dla dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym, dzieci z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego w wieku od 0 do 18 r. ż. orazi młodzieży do 25 roku życia po uzyskaniu zgody Dyrektora oddziału NFZ, prowadzony w systemie pobytu dziennego. Realizuje program wielospecjalistycznej kompleksowej skoordynowanej i ciągłej rehabilitacji w stosunku do w/w kategorii pacjentów wymagających ciągłego usprawniania, terapii oraz opieki i pielęgnacji.
Ośrodek świadczy usługi na rzecz pacjentów z terenu miasta Ostródy, Lubawy oraz sześciu gmin wiejskich powiatu ostródzkiego i lubawskiego.
Działalność placówki oparta jest o Statut zatwierdzony Uchwałą Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Ostródzie nr 3/2010 z 25 stycznia 2010 r. oraz uchwałą nr 5/2014 zmieniającą z 02 kwietnia 2014 r. oraz Regulamin Organizacyjny Podmiotu Leczniczego zatwierdzony Uchwałą Zarządu Koła PSOUU w Ostródzie nr 16/2012 z dnia 04 lipca 2012 r.
Ośrodek czynny jest 5 dni w tygodniu w godz. od 700 do 1800.
Cele Ośrodka wobec pacjentów.
- poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego,
- poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogarszaniu się tego stanu,
- rozwój osobowości utrzymanie dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków, napięć, z gotowością do kontaktów i działania),
- rozwój zainteresowań ludźmi, więzi społecznych oraz form komunikowania się,
- rozwój zainteresowań otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących oraz związków przyczynowo – skutkowych,
- rozwój myślenia,
- rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach,
- osiąganie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej,
- rozwój umiejętności współżycia w grupie,
- pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej.
Zadania Ośrodka wobec pacjentów.
- udzielenie wielospecjalistycznej diagnozy: lekarskiej, psychologicznej, logopedycznej oraz ocena sfery ruchowej,
- opracowanie szczegółowego, wielospecjalistycznego i kompleksowego programu postępowania w sferze fizycznej psychicznej i społecznej,
- krocząca, ponawialna diagnoza oraz dostosowywanie programów postępowania do zmieniających się potrzeb rozwojowych i zdrowotnych,
- prowadzenie indywidualnych i grupowych form usprawniania, terapii i stymulacji rozwoju dziecka,
- rozwijanie alternatywnych form komunikacji, nauka mowy, korekta wad wymowy,
- wczesna interwencja mająca na celu jak najszybsze wykrywanie trudności rozwojowych i minimalizowanie ich - wspomagająca rozwoju małego dziecka,
- udzielanie rodzicom wskazówek co do metod i technik pielęgnacji, opieki, stymulacji rozwoju i usprawniania dziecka,
- nauka zachowań prozdrowotnych,
- terapia zajęciowa,
- socjoterapia, zwłaszcza rozwijanie dojrzałości społecznej,
- opieka terapeutyczna dostosowana do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmująca w szczególności: przemieszczanie, czynności fizjologiczne, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie i rozbieranie, ochrona przed niebezpieczeństwem,
- transport,
- wsparcie psychiczne i poradnictwo,
- działania zmierzające do włączania pacjentów niepełnosprawnych w życie środowiska lokalnego.
Zakres usług
a) postępowanie diagnostyczne.
Konsultacja diagnostyczna realizowana jest przez zespół specjalistów:
- lekarza neurologa,
- lekarza pediatrę,
- lekarza rehabilitacji,
- fizjoterapeuta,
- psychologa,
- logopedę,
- inne specjalności lekarskie w zależności od potrzeb
W/w zespół, na podstawie badań wywiadu i obserwacji, dokonuje oceny dziecka przy przyjęciu do placówki i ustala wstępną diagnozę (lekarską, psychologiczną, logopedyczną i ruchową). Po okresie adaptacyjnym, który pozwala zweryfikować wstępną diagnozę w oparciu o konsultację z terapeutami, pielęgniarką, opiekunkami i rodzicami, diagnoza stanowi podstawę budowania indywidualnego, kompleksowego programu terapeutycznego.
Indywidualne programy są w ciągu roku dwukrotnie poddawane ewaluacji przez zespół, lub jeśli zachodzi taka potrzeba, na bieżąco. Programy przewidują częstotliwość wizyt u poszczególnych specjalistów w zależności od specyfiki problemów rozwojowych dziecka oraz przebiegu rehabilitacji.
b) postępowanie rehabilitacyjne i terapeutyczne
Rehabilitacja w Ośrodku prowadzona jest w formie grupowej i indywidualnej. Ze względu na głębokie i sprzężone niepełnosprawności grupy (zespoły) liczą do 4 podopiecznych i pracują w nich pedagog - terapeuta i opiekunka oraz w zależności od rodzaju terapii – inni specjaliści.
W placówce prowadzone są różne rodzaje i typy rehabilitacji i terapii m.in.:
- logopedyczna,
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- fizjoterapia,
- logorytmika
- terapia zajęciowa,
- muzykoterapia,
- socjoterapia,
- arteterapia
- inne
Programy pracy są zróżnicowane i dostosowane do możliwości funkcjonalnych podopiecznych. Zintegrowany i elastyczny system organizacji pracy pozwala na objęcie wszystkich wychowanków zajęciami zespołowymi jak również zajęciami indywidualnymi, adekwatnie do potrzeb poziomu rozwojowego. Czas trwania terapii indywidualnej wynosi od 30 do 60 min, a częstotliwość ustalana przez cały zespół prowadzący dziecko.
c) formy i metody pracy
W realizacji programu rehabilitacji stosowane są następujące formy i metody pracy:
w zakresie rehabilitacji ruchowej:
- metoda neurorozwojowa NDT – Bobath,
- metoda neurorozwojowaVojty,
- metoda PNF
- metoda Integracji Sensorycznej,
- masaż leczniczy,
- masaż przeciwobrzękowy,
- ćwiczenia ogólnousprawniające i sportowe,
- ćwiczenia przy pomocy sprzętu specjalistycznego m.in. parapodium, UGUL, suchy basen, tor do nauki chodu, stoły do pionizacji,
- masaż perełkowy,
- hydromasaż, kąpiel wirowa kończyn dolnych i górnych.
fizykoterapia:
- laseroterapia,
- magnetoterapia,
- terapia ultradźwiękami,
- elektroterapia
- Czas trwania rehabilitacji
Czas trwania rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego w Ośrodku wynosi ok. 120 osobodni w roku kalendarzowym. W przypadkach uzasadnionych dyrektor Ośrodek występuje do dyrektora oddziału NFZ o przedłużenie rehabilitacji.
Rehabilitację realizuje się:
- w czasie nie krótszym niż 1 godzina dla dzieci w wieku 0 – 3 , trakcie których wykonuje się 2 świadczenia dla każdego pacjenta,
- w czasie nie krótszym niż 2 godziny dla dzieci w wieku 4 – 7, w trakcie których wykonuje się średnio 3 świadczenia dla każdego pacjenta,
- w czasie nie krótszym niż 3 godziny dla dzieci w wieku 8 – 18, w trakcie których wykonuje się średnio 3 świadczenia dla każdego pacjenta.
- Zasady kwalifikacji pacjentów do rehabilitacji w ośrodku z uwzględnieniem wskazań medycznych oraz zasad prowadzenia listy oczekujących.
1) Podstawą skierowania do placówki jest:
- skierowanie lekarzy specjalistów neonatologii, rehabilitacji, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, neurologii, reumatologii, chirurgii dziecięcej, lekarza rodzinnego.
- opinia/orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej:
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka (dzieci w wieku 0 – 7),
- o potrzebie kształcenia specjalnego w przypadku młodzieży w wieku od 19 do 24 lat z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
- potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych w przypadku młodzież w wieku 19 – 25 lat z głęboka niepełnosprawnością intelektualną,
oraz
- zgoda dyrektora Funduszu dla młodzieży w wieku 19 - 24/25 lat,
- wniosek rodziców.
2) Jednostki chorobowe (wg ICD – 10) stanowiące wskazania do prowadzenia terapii dzieci w ośrodku rehabilitacji dziennej:
F80,F82,F95,F98,G09,G12,G24,G25,G26,G24,G60,G61,G63G64,G70,G71,G73,G80,G81,G82,983,G91,G92,G93,G98,H53,H54,H90,H91,H93,P00,P03,P05,P07,P10,P11,P14,P15,P20,P21,P52,P54,P91,P94,R47,R62,QO1-Q07,Q37,Q67,Q72,Q73,Q76,Q77,Q87,Q89,Q90,Q91
Większość pacjentów posiada sprzężone kalectwa, obok podstawowej jednostki chorobowej występują inne.
- Kryteria oceny zakończenia rehabilitacji w Ośrodku.
Po zakończeniu procesu rehabilitacyjnego lekarz wraz z zespołem ocenia skuteczność prowadzonej rehabilitacji co znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji pacjenta. Kryterium wyznaczającymi zakończenie rehabilitacji w przypadku dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju jest osiągnięcie normalizacja rozwoju psychoruchowego. W przypadku dzieci starszych oraz młodzieży wymagana jest rehabilitacja ustawiczna. Kryteria zakończenia rehabilitacji tej kategorii pacjentów to osiągnięcie 18 r. ż. lub w przypadku zgody wydanej przez Dyrektora oddziału NFZ:
- do ukończenia 25 lat przez pacjentówz głęboką niepełnosprawnością intelektualną,
- do ukończenie 23 lat przez pacjentów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
- Metody oceny skuteczności rehabilitacji w Ośrodku.
1) Oceny skuteczności oddziaływań rehabilitacyjnych dokonuje lekarz prowadzący wraz z zespołem specjalistów. Ocena z punktu widzenia medycznego odbywa się na podstawie opisowej oceny funkcjonalnej w kontekście wieku i poziomu umiejętności dziecka wspomagana m.in. takimi metodami jak:
- GMFM – (Gross Motor FunktionMeasure) Metoda oceny motoryki dużej dzieci z m. p. dz. jest skala GMFM służąca do oceny zmiany jakości ruchu w aspekcie funkcjonalnym,
- GMFCS - Gross Motor FunctionClassification System Metoda (skala) oceny samodzielnego poruszania się ze szczególnym wyróżnieniem kontroli tułowia oraz funkcji chodzenia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Skala ma zastosowanie w ocenie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurologicznymi.
- ICF (International Classification of Functioning, Disability and Heath) Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia.