SZCZEGÓŁOWEGO PROGRAMU REHABILITACJI W OŚRODKU REHABILITACYJNO – EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZYM W OSTRÓDZIE

 

  1. Szczegółowy opis metod rehabilitacji stosowanych w ośrodku oraz zakresu, rodzaju, i częstotliwości planowanych do realizacji świadczeń rehabilitacyjnych

 Charakterystyka placówki.

Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy (OREW) jest niepubliczną, specjalistyczną placówką Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Ostródzie. Stowarzyszenie jako podmiot wykonujący działalność leczniczą wpisane jest  w księdze  rejestrowej Wojewody Warmińsko – Mazurskiego jako pod nr 000000015237

Ośrodek jako jednostka organizacyjną podmiotu leczniczego przeznaczony jest dla dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem psychomotorycznym,  dzieci  z zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego w wieku od 0 do 18 r. ż. orazi młodzieży do 25 roku życia po uzyskaniu zgody Dyrektora oddziału NFZ,  prowadzony w systemie pobytu dziennego. Realizuje program wielospecjalistycznej kompleksowej skoordynowanej i ciągłej  rehabilitacji  w stosunku do w/w kategorii pacjentów wymagających ciągłego usprawniania,  terapii  oraz opieki  i pielęgnacji. 

Ośrodek świadczy usługi na rzecz pacjentów z terenu miasta Ostródy, Lubawy oraz sześciu gmin wiejskich powiatu ostródzkiego i lubawskiego.

Działalność placówki oparta jest o Statut zatwierdzony Uchwałą Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Ostródzie  nr 3/2010 z 25 stycznia 2010 r. oraz uchwałą nr 5/2014 zmieniającą z 02 kwietnia 2014 r. oraz Regulamin Organizacyjny Podmiotu Leczniczego zatwierdzony Uchwałą Zarządu Koła PSOUU  w Ostródzie nr 16/2012  z dnia 04 lipca  2012 r.

Ośrodek czynny jest 5 dni w tygodniu w godz. od 700 do 1800.

 Cele Ośrodka wobec pacjentów.

  • poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego,
  • poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogarszaniu się tego stanu,
  • rozwój osobowości utrzymanie dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków, napięć, z gotowością do kontaktów i działania),
  • rozwój zainteresowań ludźmi, więzi społecznych oraz form komunikowania się,
  • rozwój zainteresowań otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących oraz związków przyczynowo – skutkowych,
  • rozwój myślenia,
  • rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach,
  • osiąganie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej,
  • rozwój umiejętności współżycia w grupie,
  • pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej.

 Zadania Ośrodka wobec pacjentów.

  • udzielenie wielospecjalistycznej diagnozy: lekarskiej, psychologicznej, logopedycznej oraz ocena sfery ruchowej,
  • opracowanie szczegółowego, wielospecjalistycznego i kompleksowego programu postępowania w sferze fizycznej psychicznej i społecznej,
  • krocząca, ponawialna diagnoza oraz dostosowywanie programów postępowania do zmieniających się potrzeb rozwojowych i zdrowotnych,
  • prowadzenie indywidualnych i grupowych form usprawniania, terapii i stymulacji rozwoju dziecka,
  • rozwijanie alternatywnych form komunikacji, nauka mowy, korekta wad wymowy,
  • wczesna interwencja mająca na celu jak najszybsze wykrywanie trudności rozwojowych i minimalizowanie ich - wspomagająca rozwoju małego dziecka,
  • udzielanie rodzicom wskazówek co do metod i technik pielęgnacji, opieki, stymulacji rozwoju i usprawniania dziecka,
  • nauka zachowań prozdrowotnych,
  • terapia zajęciowa,
  • socjoterapia, zwłaszcza rozwijanie dojrzałości społecznej,
  • opieka terapeutyczna dostosowana do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmująca w szczególności: przemieszczanie, czynności fizjologiczne, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie i rozbieranie, ochrona przed niebezpieczeństwem,
  • transport,
  • wsparcie psychiczne i poradnictwo,
  • działania zmierzające do włączania pacjentów niepełnosprawnych w życie środowiska lokalnego.

 Zakres usług

a) postępowanie diagnostyczne.

Konsultacja diagnostyczna realizowana jest przez zespół  specjalistów:

  • lekarza neurologa,
  • lekarza pediatrę,
  • lekarza rehabilitacji,
  • fizjoterapeuta,
  • psychologa,
  • logopedę,
  • inne specjalności lekarskie w zależności od potrzeb

W/w zespół, na podstawie badań wywiadu i obserwacji, dokonuje oceny dziecka przy przyjęciu do placówki i ustala wstępną diagnozę (lekarską, psychologiczną, logopedyczną i ruchową). Po okresie adaptacyjnym, który pozwala zweryfikować wstępną diagnozę w oparciu o konsultację   z terapeutami, pielęgniarką, opiekunkami i rodzicami, diagnoza stanowi podstawę budowania indywidualnego, kompleksowego programu terapeutycznego.

Indywidualne programy są w ciągu roku dwukrotnie poddawane ewaluacji przez zespół, lub jeśli zachodzi taka potrzeba, na bieżąco. Programy przewidują częstotliwość  wizyt u poszczególnych specjalistów w zależności od specyfiki problemów rozwojowych dziecka oraz przebiegu rehabilitacji.

b) postępowanie rehabilitacyjne i terapeutyczne

Rehabilitacja w Ośrodku prowadzona jest w formie grupowej  i indywidualnej. Ze względu na głębokie i sprzężone niepełnosprawności grupy (zespoły) liczą do 4  podopiecznych i pracują w nich pedagog - terapeuta  i opiekunka  oraz w zależności od rodzaju terapii – inni specjaliści.

W placówce prowadzone są różne rodzaje i typy rehabilitacji i terapii m.in.:

  • logopedyczna,
  • psychologiczna,
  • pedagogiczna,
  • fizjoterapia,
  • logorytmika
  • terapia zajęciowa,
  • muzykoterapia,
  • socjoterapia,
  • arteterapia
  • inne

Programy pracy są zróżnicowane i dostosowane do możliwości funkcjonalnych podopiecznych. Zintegrowany i elastyczny system organizacji pracy pozwala na objęcie wszystkich wychowanków zajęciami zespołowymi jak również zajęciami indywidualnymi, adekwatnie do potrzeb poziomu rozwojowego. Czas trwania terapii indywidualnej wynosi od 30 do 60 min, a częstotliwość ustalana przez cały zespół prowadzący dziecko.

c) formy i metody pracy

W realizacji programu rehabilitacji stosowane są następujące formy i metody pracy:

w zakresie rehabilitacji ruchowej:

  • metoda neurorozwojowa NDT – Bobath,
  • metoda neurorozwojowaVojty,
  • metoda PNF
  • metoda Integracji Sensorycznej,
  • masaż leczniczy,
  • masaż przeciwobrzękowy,
  • ćwiczenia ogólnousprawniające i sportowe,
  • ćwiczenia przy pomocy sprzętu specjalistycznego m.in. parapodium, UGUL, suchy basen, tor do nauki chodu, stoły do pionizacji,
  • masaż perełkowy,
  • hydromasaż, kąpiel wirowa kończyn dolnych i górnych.

fizykoterapia:

  • laseroterapia,
  • magnetoterapia,
  • terapia ultradźwiękami,
  • elektroterapia
  1. Czas trwania rehabilitacji

Czas trwania rehabilitacji dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego w Ośrodku wynosi ok. 120 osobodni w roku kalendarzowym. W przypadkach uzasadnionych dyrektor Ośrodek występuje do dyrektora oddziału NFZ  o przedłużenie rehabilitacji.

Rehabilitację realizuje się:

  1. w czasie nie krótszym niż 1 godzina dla dzieci w wieku 0 – 3 , trakcie których wykonuje się 2 świadczenia dla każdego pacjenta,
  2. w czasie nie krótszym niż 2 godziny dla dzieci w wieku 4 – 7, w trakcie których wykonuje się średnio 3 świadczenia dla każdego pacjenta,
  3. w czasie nie krótszym niż 3 godziny dla dzieci w wieku 8 – 18, w trakcie których wykonuje się średnio 3 świadczenia dla każdego pacjenta.

 

  1. Zasady kwalifikacji pacjentów do rehabilitacji w ośrodku z uwzględnieniem wskazań medycznych oraz zasad prowadzenia listy oczekujących.

1) Podstawą skierowania do placówki jest:

  1. skierowanie lekarzy specjalistów neonatologii, rehabilitacji, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, neurologii, reumatologii, chirurgii dziecięcej, lekarza rodzinnego.
  2. opinia/orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej:
  • potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka (dzieci w wieku 0 – 7),
  • o potrzebie kształcenia specjalnego w przypadku młodzieży w wieku od 19 do 24 lat z upośledzeniem umiarkowanym i znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, 
  • potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych w przypadku  młodzież w wieku 19 – 25 lat z głęboka niepełnosprawnością intelektualną,

   oraz

  • zgoda dyrektora Funduszu dla młodzieży w wieku 19 - 24/25 lat,
  • wniosek rodziców.

 

2) Jednostki chorobowe (wg ICD – 10) stanowiące wskazania do prowadzenia terapii dzieci w ośrodku rehabilitacji dziennej:

F80,F82,F95,F98,G09,G12,G24,G25,G26,G24,G60,G61,G63G64,G70,G71,G73,G80,G81,G82,983,G91,G92,G93,G98,H53,H54,H90,H91,H93,P00,P03,P05,P07,P10,P11,P14,P15,P20,P21,P52,P54,P91,P94,R47,R62,QO1-Q07,Q37,Q67,Q72,Q73,Q76,Q77,Q87,Q89,Q90,Q91

Większość pacjentów posiada sprzężone kalectwa, obok podstawowej jednostki chorobowej występują inne.

 

  1. Kryteria oceny zakończenia rehabilitacji w Ośrodku.

Po zakończeniu procesu rehabilitacyjnego lekarz wraz z zespołem  ocenia skuteczność prowadzonej rehabilitacji co znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji pacjenta. Kryterium  wyznaczającymi zakończenie rehabilitacji  w przypadku dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju jest osiągnięcie normalizacja rozwoju psychoruchowego. W przypadku dzieci starszych oraz młodzieży wymagana jest rehabilitacja ustawiczna. Kryteria zakończenia rehabilitacji tej kategorii pacjentów to osiągnięcie 18 r. ż. lub w przypadku zgody wydanej przez Dyrektora oddziału NFZ:

  • do ukończenia 25 lat przez pacjentówz głęboką niepełnosprawnością intelektualną,
  • do ukończenie 23 lat przez pacjentów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
  1. Metody oceny skuteczności rehabilitacji w Ośrodku.

1)  Oceny skuteczności oddziaływań rehabilitacyjnych dokonuje lekarz prowadzący wraz z zespołem specjalistów. Ocena z punktu widzenia medycznego odbywa się na podstawie opisowej oceny funkcjonalnej w kontekście wieku i poziomu umiejętności dziecka wspomagana m.in. takimi metodami jak:

  • GMFM – (Gross Motor FunktionMeasure) Metoda oceny motoryki dużej dzieci z m. p. dz. jest skala GMFM służąca do oceny zmiany jakości ruchu w aspekcie funkcjonalnym,
  • GMFCS - Gross Motor FunctionClassification System Metoda (skala) oceny samodzielnego poruszania się ze szczególnym wyróżnieniem kontroli tułowia oraz funkcji chodzenia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Skala ma zastosowanie w ocenie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży z  zaburzeniami neurologicznymi.
  • ICF (International Classification of Functioning, Disability and Heath) Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia.