W ramach swoich obowiązków zawodowych psycholodzy pracujący w OREW odpowiedzialni są za:

  • proces diagnozy psychologicznej,
  • proces terapii psychologicznej,
  • współpracę z rodzicami i rodzeństwem osób niepełnosprawnych,
  • działalność szkoleniowo – warsztatową,
  • współpracę z pokrewnymi instytucjami.

Diagnoza psychologiczna

„Trzy główne zadania klinicysty… to diagnoza, prognoza i leczenie. Spośród nich diagnoza jest dalece najważniejsza, ponieważ od niej zależy sukces dwóch pozostałych.”

                                                                                                       - Ryle

Głównym zadaniem psychologów OREW  jest  proces diagnozy psychologicznej. Klinicyści, bazując
na własnej wiedzy podstawowej i profesjonalnej, a także przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych, określają poziom rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego osób niepełnosprawnych.

Podstawowe metody stosowane przez psychologów OREW:

  • obserwacja psychologiczna,
  • wywiad psychologiczny,
  • rozmowa psychologiczna,
  • metody projekcyjne,
  • testy psychometryczne,
  • kwestionariusze,
  • eksperyment kliniczny.

Efektem przeprowadzonej diagnozy psychologicznej są zinterpretowane wyniki końcowe badań i obserwacji przedstawione w postaci diagnozy całościowej. Uzyskane w ten sposób informacje na temat stopnia rozwoju osoby badanej, stanowią rzetelną podstawę do konstruowania przez zespół specjalistów (psychologa, neurologopedę, fizjoterapeutę, oligofrenopedagoga) indywidualnego programu terapeutycznego dla każdego wychowanka.

Terapia

W oparciu o diagnozę całościowego funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego, psycholog opracowuje indywidualny/grupowy program terapii psychologicznej, który dostosowany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości psychoruchowych poszczególnych uczestników.

W ramach terapii psychologicznej psycholodzy OREW prowadzą:

  • stymulację rozwoju poznawczego,
  • stymulację rozwoju społecznego (trening kompetencji społecznych),
  • stymulację rozwoju emocjonalno – motywacyjnego,
  • wsparcie psychologiczne.         

Formy  terapii psychologicznej:

  • terapia indywidualna,
  • terapia grupowa,
  • psychoedukacja,
  • grupowe warsztaty psychologiczne.

Współpraca z rodzinami

W ramach współpracy z rodzicami i rodzeństwem wychowanków OREW, psycholodzy przeprowadzają cykliczne szkolenia psychoedukacyjne oraz warsztaty podnoszące kompetencje osobiste, rodzicielskie i społeczne. Ponadto, w sytuacjach kryzysowych udzielają porad oraz wsparcia psychologicznego.

Działalność szkoleniowo - warsztatowa

W zakresie działalności szkoleniowo - warsztatowej, psycholodzy organizują spotkania dla rodziców
i kadry zatrudnionej w OREW. Obejmują one m.in. ćwieczenia polegające na rozwijaniu samoświadomości oraz doskonaleniu umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, efektywnego rozwiązywania konfliktów, skutecznego radzenia sobie ze stresem, rozumienia i kontroli doświadczanych emocji, itp. Z uwagi na specyfikę pracy z osobami niepełnosprawnymi zarówno intelektualnie, jak i ruchowo tematyka warsztatów przewidzianych dla terapeutów OREW zakłada również  przepracowywanie możliwych sytuacji trudnych pojawiających się w ich codziennej pracy oraz profilaktykę wypalenia zawodowego.

Współpraca z pokrewnymi instytucjami

Psycholodzy wraz z zespołem diagnostyczno - konsultacyjnym odpowiadają za efektywną współpracę
z niżej wymienionymi instytucjami:

  • Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Ostródzie,
  • Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Iławie,
  • MOPS w Ostródzie,
  • GOPS w Ostródzie,
  • Miejskim Zespołem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Olsztynie,
  • Poradnią Autyzmu w Olsztynie,
  • Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku,
  • Centrum Terapii Behawioralnej w Gdańsku,
  • Wojewódzkim Zespołem Lecznictwa Psychiatrycznego w Olsztynie.