Terapia logopedyczna prowadzona w naszym ośrodku jest modyfikowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego wychowanka. Obejmuje:
- wczesną interwencję logopedyczną,
- wczesne wspomaganie rozwoju,
- terapię opóźnionego rozwoju mowy,
- usuwanie wad wymowy - nieprawidłowa realizacja głosek, mowa bezdźwięczna,
- terapię niepłynności mowy (jąkania), przyspieszonego tempa mowy (tycholalii),
- terapię dzieci z wadą słuchu i niesłyszących,
- terapię zaburzeń mowy:
- u dzieci ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera,
- u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną,
- u dzieci i młodzieży z uszkodzeniami neurologicznymi (dysfazja, afazja).
- masaż logopedyczny:
- pacjenci z obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowym (np. MPD, zespoły genetyczne)
- pacjenci z zaburzeniami kompleksu ustno – twarzowego (np. choroby neurologiczne);
- przy uszkodzeniach CUN (urazy czaszkowo – mózgowe, MPD);
- w niedowładach peryferyjnych (np. u osób ze ślinotokiem, brakiem umiejętności domykania jamy ustnej);
- niemowlęta z zaburzeniami funkcji ssania, połykania, u wcześniaków;
- pacjenci ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami funkcji oralnych karmionych przez sondę lub PEG.
Program terapii logopedycznej opracowany jest w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę logopedyczną. Terapia obejmuje:
- czynne ćwiczenia artykulacyjne,
- ćwiczenia oddechowe i fonacyjne,
- ćwiczenia słuchowe (ćwiczenia słuchu fizjologicznego, fonematycznego, kształcenie uwagi słuchowej),
- ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej i ćwiczeniach praksji oralnej,
- ćwiczenia pamięciowych mechanizmów mowy,
- ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną,
- ćwiczenia kompetencji komunikacyjnych,
- ćwiczenia fleksyjne, pragmatyczne i słowotwórcze,
- ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia z zakresu wyrazistości mowy,
- wywoływaniu głosek i wprowadzaniu ich do mowy spontanicznej,
- ćwiczenia logorytmiczne oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem multimedialnych programów logopedycznych.
- usprawnianie fizjologicznych funkcji artykulatorów:
- tj. odgryzanie, gryzienie, żucie i połykanie w oparciu o trening pokarmowy oraz stymulację punktów neuromotorycznych twarzy wg Castillo – Moralesa.
- stymulacji narządów artykulacyjnych (czuciowo- dotykowa w obrębie artykulatorów, smakowa).
- masaż logopedyczny (wykorzystujący elementy masażu dr E. Stecko oraz ustno-twarzowej regulacji Castillo Moralesa, który ma na celu wygaszanie przetrwałych odruchów w strefie orofacjalnej, poprawiający czucie, zmniejszający nadwrażliwość dotykową i przyspieszający uzyskanie kontroli nad mięśniami twarzy.
W ramach terapii logopedycznej prowadzone są ćwiczenia dużej i małej motoryki, koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej, analizy i syntezy wzrokowej. Pracujemy również nad szeregowaniem, umiejętnością dokonywania kategoryzacji oraz prowadzimy ćwiczenia pamięci.
W naszym ośrodku staramy się stwarzać możliwość porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną. Próbujemy zapewnić im pomoc w podstawowej komunikacji, rozwój umiejętności językowych, ułatwienie interakcji społecznych, budowanie relacji oraz naukę umiejętności potrzebnych w czytaniu i pisaniu. W tym celu stosujemy alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC):
- Piktogramy,
- Program Rozwoju Komunikacji Makaton,
- Program Protezy Mowy MÓWik,
- komunikacja w oparciu o naturalny system sygnałów i gestów.
Wykorzystujemy:
- klawiatury: BIGKEYS, IntelliKeys,
- SWITCHe,
- komunikatory: Go Talk, Big Mack.
W codziennej pracy wykorzystujemy:
- elementy metody werbo-tonalnej,
- metodę Tomatisa,
- elementy metody krakowskiej J. Cieszyńskiej,
- logorytmikę,
- elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- elementy metody Programu Aktywności M. Ch. Knillów („Świadomość ciała”, „Kontakt i komunikacja”),
- elementy Integracji Sensorycznej,
- elementy terapii regulacyjnej Castillo Moralesa,
- elementy metody odimiennej I. Majchrzak.
Atutem naszej pracy logopedycznej są trzy nowocześnie wyposażone gabinety pozwalające na wieloaspektowe podejście do pracy z dziećmi. Logopedzi pracują w oparciu o multimedialne pakiety logopedyczne. Podczas terapii wykorzystujemy nowoczesne akcesoria logopedyczne (gryzaki, wibratory logopedyczne, łopatki logopedyczne i.in.). Stosujemy specjalistyczne narzędzia do karmienia i terapii zaburzeń połykania (kubki, łyżeczki).
Na terenie Ośrodka Rehabilitacyjno- Edukacyjno- Wychowawczego Koło w Ostródzie w latach 2013 – 2018 realizowany jest autorski program logopedyczny profilaktyczno – terapeytczny „ POROZMAWIAJMY …”
Program zakłada podejmowanie zadań w sześciu modułach, które obejmują:
Moduł I: Wdrażanie programu pobudzającego aktywność głosową osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi i zagrożonymi niepełnosprawnością z wykorzystaniem metody werbo – tonalnej.
Moduł II: Wdrażanie programu usprawniającego czynności fizjologiczne w obrębie narządów mowy z wykorzystaniem treningu pokarmowego
i stymulacji punktów neuromotorycznych twarzy według metody Castillo – Moralesa.
Moduł III: Wdrażanie programu komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz w oparciu o technologię wspomagającą komunikację.
Moduł IV: Wdrażanie programu rozwoju komunikacji w oparciu o naturalny system sygnałów i gestów.
Moduł V: Wdrażanie programu rozwijającego kompetencje komunikacyjne w oparciu o mowę werbalną.
Moduł VI: Promowanie w środowisku lokalnym działań profilaktycznych w zakresie szerszego dostępu do wczesnej diagnozy i terapii logopedycznej dla dzieci.
Program jest projektem długofalowym, wpisanym w zakres obowiązków logopedów, nauczycieli - terapeutów i kadry wspierającej, a przede wszystkim rodziców/opiekunów. Nasz Wychowanek może stanowić grupę odbiorczą nie jednego, ale kilku modułów jednocześnie ze względu na potrzebę, środowisko i możliwości rozwojowe.
Wczesna interwencja logopedyczna
Wczesna interwencja logopedyczna dotyczy dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego, wcześniaków oraz dzieci o stwierdzonych zaburzeniach rozwoju i zespołach wad genetycznych. Pozwala na udzielanie pomocy logopedycznej dzieciom z deficytami rozwojowymi w okresie noworodkowym, niemowlęcym i przedszkolnym.
Celem logopedy wczesnej interwencji jest zapobieganie rozwoju patologii twarzy i narządów mowy poprzez stymulowanie obszaru ustno-twarzowego oraz wzmocnienie mięśni warg, języka i podniebienia miękkiego.
Terapia logopedyczna obejmuje problemy z oddychaniem, ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem oraz zaburzenia w pracy mięśni mimicznych i artykulacyjnych. Logopeda sprawdza nieprawidłowości anatomiczne w obszarze ustno-twarzowym, nadwrażliwość lub niedowrażliwość na dotyk, a także odruchy ze strefy ustno-twarzowej. Ponadto udziela wskazówek jak prawidłowo karmić dziecko i stymulować rozwój mowy.
Wczesne wspomaganie logopedyczne
Opieka logopedyczna w zakresie Wczesnego Wspomagania Rozwoju obejmuje prace nad prawidłową wymową dziecka oraz opanowaniem podstawowej funkcji jaką spełnia mowa, czyli funkcji komunikacyjnej niezbędnej do porozumiewania się. Terapia logopedyczna obejmuje dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (o zróżnicowanej etiologii), stymulację rozwoju mowy dzieci przedszkolnych, podnoszenie ich kompetencji językowej i komunikacyjnej, a także włączenie rodziców w proces terapii.
BEZPŁATNE DIAGNOZY LOGOPEDYCZNE I KONSULTACJE PSYCHOLOGICZNE
W naszym ośrodku od 2009r. na przełomie lutego i marca organizowany jest Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych i psychologicznych.
Celem akcji jest:
- ułatwienie osobom z zaburzeniami mowy dostępu do profesjonalnej diagnozy,
- rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej i psychologicznej oraz stworzenie warunków do szybkiej i rzetelnej konsultacji, informacji i diagnozy,
- pomoc osobom zainteresowanym w rozwiązywaniu problemów z komunikacją,
- psychoedukacja rodziców w zakresie dojrzałego rodzicielstwa,
- wstępna diagnoza trudności w rozwoju psychomotorycznym, emocjonalnym lub społecznym,
- udzielanie wsparcia informacyjnego i emocjonalnego.
Akcja adresowana jest do wszystkich zainteresowanych osób. Oferujemy pomoc zarówno rodzicom niemowląt i noworodków, pragnących zadbać o prawidłowy rozwój mowy dziecka, jak i rodzicom dzieci starszych, których wymowa budzi niepokój.