Terapia logopedyczna prowadzona w naszym ośrodku jest modyfikowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego wychowanka. Obejmuje:

  • wczesną interwencję logopedyczną,
  • wczesne wspomaganie rozwoju,
  • terapię opóźnionego rozwoju mowy,
  • usuwanie wad wymowy - nieprawidłowa realizacja głosek, mowa bezdźwięczna,
  • terapię niepłynności mowy (jąkania), przyspieszonego tempa mowy (tycholalii),
  • terapię dzieci z wadą słuchu i niesłyszących,
  • terapię zaburzeń mowy:
    • u dzieci ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera,
    • u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną,
    • u dzieci i młodzieży z uszkodzeniami neurologicznymi (dysfazja, afazja).
  • masaż logopedyczny:
    • pacjenci z obniżonym lub wzmożonym napięciem mięśniowym (np. MPD, zespoły genetyczne)
    • pacjenci z zaburzeniami kompleksu ustno – twarzowego (np. choroby neurologiczne);
    • przy uszkodzeniach CUN (urazy czaszkowo – mózgowe, MPD);
    • w niedowładach peryferyjnych (np. u osób ze ślinotokiem, brakiem umiejętności domykania jamy ustnej);
    • niemowlęta z zaburzeniami funkcji ssania, połykania, u wcześniaków;
    • pacjenci ze znacznymi i głębokimi zaburzeniami funkcji oralnych karmionych przez sondę lub PEG.

Program terapii logopedycznej opracowany jest w oparciu o przeprowadzoną wcześniej diagnozę logopedyczną. Terapia obejmuje:

  • czynne ćwiczenia artykulacyjne,
  • ćwiczenia oddechowe i fonacyjne,
  • ćwiczenia słuchowe (ćwiczenia słuchu fizjologicznego, fonematycznego, kształcenie uwagi słuchowej),
  • ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej i ćwiczeniach praksji oralnej,
  • ćwiczenia pamięciowych mechanizmów mowy,
  • ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną,
  • ćwiczenia kompetencji komunikacyjnych,
  • ćwiczenia fleksyjne, pragmatyczne i słowotwórcze,
  • ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia z zakresu wyrazistości mowy,
  • wywoływaniu głosek i wprowadzaniu ich do mowy spontanicznej,
  • ćwiczenia logorytmiczne oraz ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem multimedialnych programów logopedycznych.
  • usprawnianie fizjologicznych funkcji artykulatorów:
    • tj. odgryzanie, gryzienie, żucie i połykanie w oparciu o trening pokarmowy oraz stymulację punktów neuromotorycznych twarzy wg Castillo – Moralesa.
    • stymulacji narządów artykulacyjnych (czuciowo- dotykowa w obrębie artykulatorów, smakowa).
    • masaż logopedyczny (wykorzystujący elementy masażu dr E. Stecko oraz ustno-twarzowej regulacji Castillo Moralesa, który ma na celu wygaszanie przetrwałych odruchów w strefie orofacjalnej, poprawiający czucie, zmniejszający nadwrażliwość dotykową i przyspieszający uzyskanie kontroli nad mięśniami twarzy.

 

W ramach terapii logopedycznej prowadzone są ćwiczenia dużej i małej motoryki, koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej, analizy i syntezy wzrokowej. Pracujemy również nad szeregowaniem, umiejętnością dokonywania kategoryzacji oraz prowadzimy ćwiczenia pamięci.

 

W naszym ośrodku staramy się stwarzać możliwość porozumiewania się wychowankom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną. Próbujemy zapewnić im pomoc w podstawowej komunikacji, rozwój umiejętności językowych, ułatwienie interakcji społecznych, budowanie relacji oraz naukę umiejętności potrzebnych w czytaniu i pisaniu. W tym celu stosujemy alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC):

  • Piktogramy,
  • Program Rozwoju Komunikacji Makaton,
  • Program Protezy Mowy MÓWik,
  • komunikacja w oparciu o naturalny system sygnałów i gestów.

 

Wykorzystujemy:

  • klawiatury: BIGKEYS, IntelliKeys,
  • SWITCHe,
  • komunikatory: Go Talk, Big Mack.

 

W codziennej pracy wykorzystujemy:

  • elementy metody werbo-tonalnej,
  • metodę Tomatisa,
  • elementy metody krakowskiej J. Cieszyńskiej,
  • logorytmikę,
  • elementy Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • elementy metody Programu Aktywności M. Ch. Knillów („Świadomość ciała”, „Kontakt i komunikacja”),
  • elementy Integracji Sensorycznej,
  • elementy terapii regulacyjnej Castillo Moralesa,
  • elementy metody odimiennej I. Majchrzak.

 

Atutem naszej pracy logopedycznej są trzy nowocześnie wyposażone gabinety pozwalające na wieloaspektowe podejście do pracy z dziećmi. Logopedzi pracują w oparciu o multimedialne pakiety logopedyczne. Podczas terapii  wykorzystujemy nowoczesne akcesoria logopedyczne (gryzaki, wibratory logopedyczne, łopatki logopedyczne i.in.). Stosujemy specjalistyczne narzędzia do karmienia i terapii zaburzeń połykania (kubki, łyżeczki).

 

Na terenie Ośrodka Rehabilitacyjno- Edukacyjno- Wychowawczego Koło w Ostródzie w latach 2013 – 2018  realizowany jest autorski program logopedyczny profilaktyczno – terapeytczny „ POROZMAWIAJMY …”

 

Program zakłada podejmowanie zadań w sześciu modułach, które obejmują:

Moduł I:  Wdrażanie programu pobudzającego aktywność głosową osób  z niepełnosprawnościami sprzężonymi i zagrożonymi niepełnosprawnością z wykorzystaniem  metody werbo – tonalnej.

Moduł II: Wdrażanie programu usprawniającego czynności fizjologiczne w obrębie narządów mowy z wykorzystaniem treningu pokarmowego
i stymulacji punktów neuromotorycznych twarzy według metody Castillo – Moralesa.

Moduł III: Wdrażanie programu komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz w oparciu o technologię wspomagającą komunikację.

Moduł IV: Wdrażanie programu rozwoju komunikacji w oparciu o naturalny system sygnałów i gestów.

Moduł V: Wdrażanie programu rozwijającego kompetencje komunikacyjne w oparciu o mowę werbalną.

Moduł VI: Promowanie w środowisku lokalnym działań profilaktycznych w zakresie szerszego dostępu do wczesnej diagnozy i terapii logopedycznej dla dzieci.

Program jest projektem długofalowym, wpisanym w zakres obowiązków logopedów, nauczycieli - terapeutów i kadry wspierającej, a przede wszystkim rodziców/opiekunów. Nasz Wychowanek może stanowić grupę odbiorczą nie jednego, ale kilku modułów jednocześnie ze względu na potrzebę, środowisko i możliwości rozwojowe.

 

Wczesna interwencja logopedyczna

Wczesna interwencja logopedyczna dotyczy dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego, wcześniaków oraz dzieci o stwierdzonych zaburzeniach rozwoju i zespołach wad genetycznych. Pozwala na  udzielanie pomocy logopedycznej dzieciom z deficytami rozwojowymi w okresie noworodkowym, niemowlęcym i przedszkolnym.

Celem logopedy wczesnej interwencji jest zapobieganie rozwoju patologii twarzy i narządów mowy poprzez stymulowanie obszaru ustno-twarzowego oraz wzmocnienie mięśni warg, języka i podniebienia miękkiego.

Terapia logopedyczna obejmuje problemy z oddychaniem, ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem oraz zaburzenia w pracy mięśni mimicznych i artykulacyjnych. Logopeda sprawdza nieprawidłowości anatomiczne w obszarze ustno-twarzowym, nadwrażliwość lub niedowrażliwość na dotyk, a także odruchy ze strefy ustno-twarzowej. Ponadto udziela wskazówek jak prawidłowo karmić dziecko i stymulować rozwój mowy.

 

Wczesne wspomaganie logopedyczne

Opieka logopedyczna w zakresie Wczesnego Wspomagania Rozwoju obejmuje prace nad prawidłową wymową dziecka oraz opanowaniem podstawowej funkcji jaką spełnia mowa, czyli funkcji komunikacyjnej niezbędnej do porozumiewania się. Terapia logopedyczna obejmuje dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (o zróżnicowanej etiologii), stymulację rozwoju mowy dzieci przedszkolnych, podnoszenie ich kompetencji językowej i komunikacyjnej, a także włączenie rodziców w proces terapii.

 

BEZPŁATNE DIAGNOZY LOGOPEDYCZNE I KONSULTACJE PSYCHOLOGICZNE

W naszym ośrodku od 2009r. na przełomie lutego i marca organizowany jest  Dzień  Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych i psychologicznych.

Celem akcji jest:

  • ułatwienie osobom z zaburzeniami mowy dostępu do profesjonalnej diagnozy,
  • rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej i psychologicznej oraz stworzenie warunków do szybkiej i rzetelnej konsultacji, informacji i diagnozy,
  • pomoc osobom zainteresowanym w rozwiązywaniu problemów z komunikacją,
  • psychoedukacja rodziców w zakresie dojrzałego rodzicielstwa,
  • wstępna diagnoza trudności w rozwoju psychomotorycznym, emocjonalnym lub społecznym,
  • udzielanie wsparcia informacyjnego i emocjonalnego.

Akcja adresowana jest do wszystkich zainteresowanych osób. Oferujemy  pomoc zarówno rodzicom niemowląt i noworodków, pragnących zadbać o prawidłowy rozwój mowy dziecka, jak i rodzicom dzieci starszych, których wymowa budzi niepokój.